The Quran is an immense treasure meant to guide us through darkness like the stars guide travelers of the desert..

Sunday, April 22, 2012

mati..ada penawar ke?

dulu2..
saya pernah terfikir..
''ah!tua nantilah cari ilmu,wat amal banyak2,hafal quran,belajar agama bla bla"
tapi...
saya langsung tak terfikir..
bahawa saya tidak tahu bila saya akan mati..
mungkin esok,mungkin sekejap je lagi,mungkin juga habis je tulis blog ini...

apabila saya baca surah Al-Qiyamah..
hati sy sebak..
''Sedarlah (janganlah mengutamakan dunia dan melupakan akhirat. Ingatlah akan hal orang yang hendak mati) apabila rohnya sampai ke pangkal kerongkong,
Dan (orang-orang yang hadir di sisinya heboh) berkata: "Siapakah yang dapat menawar jampi (dan mengubatnya)?"
(al-Qiyamah 26-27)
atau dalam bahasa inggerisnya..
"Nay, when it reaches to the collarbones. And it will be said: "Who can cure him?"

adakah sesiapa yang boleh sembuhkan "mati"?

hurm..boleh pulak saya fikir yang saya akan mati bila saya tua..
kalaulah Allah tarik nyawa saya masa saya fikir macam tu...
tapi..
''Dan Tuhanmulah yang Maha Pengampun, lagi mempunyai rahmat. Jika Dia mengazab mereka karena perbuatan mereka, tentu Dia akan menyegerakan azab bagi mereka. Tetapi bagi mereka ada waktu yang tertentu (untuk mendapat azab) yang mereka sekali-kali tidak akan menemukan tempat berlindung dari padanya''(al kahfi 58)

ya Allah kurniakanlah kesempatan bg kami untuk bertaubat sebelum bertemu MU.

teringat doktor first aid cakap masa lecture 'burn'
''3rd degree of burn the sensation of pain will be lost,that't why Allah said in Quran He will change the skin of people of the hell to the new skin so that those people will always suffer the torment in the hellfire,if not it will be useless..what's the function of hellfire by the way"

:(:(:(



No comments:

Post a Comment