The Quran is an immense treasure meant to guide us through darkness like the stars guide travelers of the desert..

Saturday, November 17, 2012

setiap kesusahan ada kemudahan


A001 Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayah petunjuk) ? --.klu saya,mcm2 nikmat.islam.iman.sihat.ilmu.etc
A002 Dan Kami telah meringankan daripadamu: bebanmu (menyiarkan Islam) --> sy :dh banayk Allah tolong k?
A003 Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)? -->ya Allah dah banyak permudahkan urusan kamu k?
A004 Dan Kami telah meninggikan bagimu: sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)? --> Allah bg rezki dpt tajaan mara dapat stdy medic k?org lain ad yg xdpt k?
A005 Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, -->yup..skrg mungkin masih ada kesukaran..tp ada kemanisan di penghujng nanti..sabarlah!
A006 (Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.-->Allah tegaskan lagi..so tenang2 jelah..bukan kamu mengaku kamu beriman dgn qada' dan qadar Allah?
A007 Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain),
-->so jangan putus asa..
A008 Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini).
mengadu sahajlah pada Allah.tawakkal.tawakkal.tawakkal.




No comments:

Post a Comment