The Quran is an immense treasure meant to guide us through darkness like the stars guide travelers of the desert..

Saturday, January 7, 2012

saya manusia yg islam


Alhamdulillah...
hari ni saya sangat2 bersyukur sebab Allah gerakkan hati saya untuk menghadiri sesi daurah mengenai The Lost Kingdom..
banyak sangat input yang sy dapat dari majlis ilmu tersebut.
sepanjang majlis tu dada saya rasa macam semput,hati saya sangat sebak..
sebabnya..betapa lama saya hidup di atas muka bumi Allah ini (22 thn stgh)
tapi betapa saya amat jahil pasal sejarah islam.
betapa saya amat jahil tentang matlamat hidup.
plus orang2 yang mengadakan dan menganjurkan majlis tersebut mostly junior2 sy.
yang bagi talk hampir semua junior dan semuanya hebat2 belaka.
betapa mantap ilmu mereka,betapa mantap personality mereka
sampaikan apa yang mereka sampaikan betul2 meresap dalam hati saya.
Subhanallah..

antara input yang berkesan sangat dalam hati.
bila ditanya 'siapakah kita'
kita manusia yg beragama Islam atau kita manusia yg islam?
mendalam kan maksud dia..
dia nk cakap adakah kita islam pada nama atau adakah kita adalah orang islam yang betul2 cara hidupnya or sifatnya islam.
maksudnya adakah kita betul2 faham apa itu islam atau kita manusia yang just beragama Islam atas nama sahaja.
- ''sesiapa yang Allah mahu kebaikan baginya,Dia akan memberikannya kefahaman tentang islam'' -

-''maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kpdnya nescaya ia melapangkan dadanya untuk menerima islam''-(al-an'am 6:125)

untuk betol2 memahami islam..
lapangkan dada buka hati untuk hayati apa itu islam.

''dan sesugguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yg mempunyai hati ttp tidak mahu memahami dengannya(ayt2 Allah),dan mempunyai mata ttp tidak melihat dgnnya(bukti keesaan Allah) dan mempunyai telinga ttp tdk mahu mendengar dengannya(ajaran dan nasihat)mereka itu seperti binantnag ternak bahkan mereka lebih sesat''(al-a'raf 7:179)
na'uzubillah

sedih bila baca ayat ni..
rasa mcm tertuju pada diri sendiri..
act sy ikut smart circle(usrah kecil) dari 2nd year lg..
setiap kali SC.akan ada tazkirah.
setiap kali mulakan sesi SC every year..
akak2 akan ingtkan balik tujuan hidup kita di bumi Allah ni.
tujuan hidup kita adalah untuk beribadah pada Allah..
letakkan paksi or kompas hidup semua kerana Dia.
tak semsetinya sembhyng or ibadat je.
semua benda yang kita buat tujuan semua kerana Allah..
bila niat dah betul.insyaAllah ianya akan jadi ibadat.

tetapi setiap kali SC or tazkirah or sumthing like that.
berkobar je semangat..rasa nak buat2x..
tp iman ni naik turun..
once hati dh lama x dgr tazkirah.
banyak buat benda dosa..
dah layu semua tuh..
maybe lupa balik

hari ni sy diingatkan balik tentang tujuan hidup.
dan kali ni mungkin kefahaman yang Allah bagi berbeza berbanding dulu.
mungkin juga langkah kaki sya ke majlis tu.
saya dh niatkan agar input yang saya dapat hari ni dapat beri manfaat untuk diri saya dan agar saya dapat kukuhkan azam saya untuk betol2 berubah.

tujuan hidup lain selain beribadah ialah sebagai khalifah.
apa2 pon kena start dgn diri.
hopefully saya dapat jadi khalifah untuk diri saya sendiri supaya saya dapat lawan hawa nafsu saya yang sentiasa memujuk2 untk buat benda tak elok.
bila diri sendiri dah terbimbing iAllah boleh bimbing org lain plak..
adik2 ke kawan ke or someday anak2.iAllah

apa2 pun..hopefully Allah pegang dan tetapkan hati untuk terus istiqomah dengan azam baru saya
untuk terus menceduk ilmu.
untuk terus mencari dan mencari bimbingan
untuk terus beramal apa yang dipelajari dan berusaha untuk menyampaikan.
amiin Ya RABB.

banyak sangat ilmu yang berguna tadi yang saya ceduk.
especially sejarah islam.
islam sampai kat kita bukan mudah actually.
banyk pengorbanan orang2 dahulu untuk pertahankan islam
untuk sebarkan islam.
orang2 dulu bersusah payah untuk bangunkan islam.
tapi sampai kt kita..
apa je yang kita buat kn?
xde pape..hidup mcm robot.
everyday ulang benda sama.
bgn tdo mkn,stdy or kerja,blk rmah stdy.hiburan.
tu je kitaran hidup..
banyak lagi nk tulis sebenarnya..
tapi kepala dah sgt berat.
program dari kol 8 pg smpai 8 mlm.
agk tepu otak..
tapi Alhamdulillah syukur sangat2 Allah pilih saya untuk berada dalam majlis itu.:)



-->anyway nak jadi doctor je ke?x ke rugi..kn?

No comments:

Post a Comment