The Quran is an immense treasure meant to guide us through darkness like the stars guide travelers of the desert..

Friday, July 13, 2012

menjauhi perkara dosa sudah dinamakan satu kebaikan

perkara ygn mneyntuh hati saya ketika menonton video ini...
DARIPADA Abdullah Bin Umar r.a telah berkata, bahawa aku telah mendengar Rasullulah s.a.w telah bersabda:
Dari kalangan umat sebelum kamu ada tiga orang yang telah keluar (bersafar) bersama-sama.
(Mereka berjalan sehingga waktu malam) dan memasuki sebuah gua untuk bermalam di situ.
Maka pada waktu itu satu batu besar telah jatuh dari bukit dan telah menutupi pintu gua itu.(Melihatnya mereka telah berkata:) Kita hanya akan terselamat keluar dari batu ini hanya dengan berdoa kepada Allah taala dengan perantaraan amal soleh masing-masing. (Maka mereka telah berdoa dengan perantaraan amalan soleh masing-masing).
..............sy nak fokus doa org yg kedua (sbb dia tgglkn dosa ikhlas semata2 untk redha Allah)
Rasulullah s.a.w bersabda lagi: Orang kedua telah berdoa;
Aku mempunyai seorang saudara sepupu perempuan yang sangat aku sayangi.
Aku (pada satu kali) telah ingin melepaskan syahwatku padanya.
Akan tetapi dia tidak menyanggupinya, sehinggalah sampai satu masa musim kemarau yang telah mendesaknya datang (kepadaku). Aku telah memberinya 120 dinar dengan syarat dia datang kepadaku berseorangan diri. Dia setuju sehinggalah aku berkuasa penuh kepada dirinya(dan nyaris-nyaris sahaja aku melepaskan nafsu syahwatku)
maka dia telah berkata aku rasa tidak halal bagi kamu untuk memecahkan mohor tanpa hak.
(Mendengarnya,) aku telah berhenti dari niat jahat ku itu dan akau telah menjauhkan diriku darinya walaupun aku sanga-sangat kasihkannya. Aku juga telah membiarkan 120 dinar yang telahku beri kepadanya. Ya Allah jika aku mengerjakan ini untuk keredhaanMu maka selamatkan lah kami daripada musibah ini. Maka batu besar itu bergeser sedikit lagi, tetapi masih tidak memungkinkan lagi untuk keluar.
..sehingga doa org ke-3 batu besar itu terbuka..

pengajaran doa org kedua itu..bila hati terpaut kpd sesorg memang secara automatik kita set mind untk mengadakan hubungan intim dgn org yg kita sayang itu.fikiran pon jadi kotor sebab terbayang berduaan dengan org yg kita syg itu..
perintah Allah memang tepat ''jgnlah mendekati zina''..:(
pengajaran yng kedua..bilamana kita dah tersedar,kita dah terlibat separuh jalan dgn 'jln2 ke arah zina'..then kita meninggalkn maksiat itu kerana takutkan Allah..Allah bukan sahaja mengampunkn dosa hambaNYa itu bahkan memberi ganjaran pula.
subhanallah..Allah sangat2 tidak berkira dgn hambaNya..tetapi hambaNya sangat berkira untk membuat sesuatu untk mendapat redhaNya.

"Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari Syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah) maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar). " Al-A'raf 201

Imam Omar Soleiman:
''if i were already in this relationship can i just make it halal now? and i just want to tell u dat nothing that starts with offending Allah s.w.t will become blessed by Allah s.w.t in that way"
--> bercucuaran airmata ini :(
UNLESS THERE IS SINCERE REPENTANCE IN THE WAY
let me put u this way, if u were to bring a girl/boy home and the first thing that the person did
was cursing your parents,it doesn't matter how many cars,flower or watever u brings,u cursed them before and they remember,BUT Allah will forgives those who sincerely repent.
but WHAT IS THE SINCERE REPENTANCE then?when we already engaged in this kind of relationship? one of the way is to leave that relationship which we already know that Allah didn't allow. not by saying o' Allah can i make it halal now?and at the same time refuse to leave those sins? did u think Allah will accept ur repentance?did u think Allah will bless ur marriage?"

:(:(:(:(:(..Allah..saya tahu..decision yg saya buat sgt2 melukan hati saya tp saya yakin,
Allah nampak usaha saya..dan kamu juga.
wat more could i say , when all the power and destiny is in ur hand ya ALLAH :(


No comments:

Post a Comment