The Quran is an immense treasure meant to guide us through darkness like the stars guide travelers of the desert..

Friday, June 15, 2012

i'm proud to be a muslim

bismillahirrahmaanirrahim ( dengan nama Allah yg Maha pemurah Lagi Maha Penyayang)

hari ni bermula cuti saya sebab esok adalah hari election untuk presiden baru egypt..
tetapi ada berita yang kurang enak saya baca Ahmad Syafiq which is one of calon presiden dibenarkan untuk bertanding esok.
beliau ni telah berikrar akan mansuhkan Al-Quran dalam sistem pendidikan kt egypt.
inilah orang yang mengaku diri muslim tapi engkar/sombong dengan Allah.
semalam prof yang mengajar prostate cancer ada cakap2 pasal election ni.
dia bertanya kt kitorang kamu pilih siapa as presiden baru,
off course la satu kelas jawab Dr.Morsi.
dia pn cakap saya pon sangat2 berharap agar Morsi yang jadi presiden.
takkan nak pilih presiden yang akan merosakkan agama sendiri.
kat sini saya tengok kesedaran orang mesir tentang pentingnya pemimpin yang menegakkan islam.
prof sambung lagi ''ad-dinu mu'amalah''..
''islam tu cara hidup..bila kita memandu , kita belajar orang nampak beza kita dgn org bukan muslim..sembahyang,puasa,dan segala ibadah tu urusan individu dgn Allah''
terasa rapat dengan prof dia bukan mengajar sahaja,tetapi dia tunjuk peribadi islam dia kt kitorang..

so sekarang baru saya sedar saya sebenarnya lahir sebagai muslim tetapi saya bukan muslim lagi.

saya tidak pernah tanya diri saya kenapa saya solat?betul ke solat saya?sempurnakah solat saya?siapa Allah?kenapa Dia s.w.t mempunyai 99 nama?kenapa saya kena baca Quran untuk mendapat hidayah?kenapa saya kena tutup aurat?kenapa saya puasa?kenapa saya tak boleh couple?so on and so forth..

saya just ikut membuta tuli orang sekeliling saya buat..
tetapi sekarang Alhamdulillah Allah buka sedikit pintu hidayahnya.
saya cuba cari jawapan di sebalik persoalan diatas.
islam adalah agama yang penuh dengan pembuktian dan penuh dengan jawapan kepada persoalan kita.
terngiang-ngiang lagi talk Sir Idris Taufiq kat university saya - beliau merupakan seorang paderi yang baru sahaja memeluk islam 10 thn lepas ketika datang Egypt.
dia cakap ''ramai muslim yang dilahirkan muslim tetapi bukan muslim sebenarnya,mereka tidak pernah berusaha untuk kenal islam..mereka hidup dalam kelalaian,malas untuk mencari hidayah.
saya amat terasa sebab saya pun macam tu..
sekarang baru nak baca buku2 islamic,dengar talk islamic,cuba tingglkan benda haram eg couple thing,cuba baik pulih akhlak,cuba untuk jadi anak dan kakak yang muslim..banyak benda lagi sya kena baiki.
hidup 23 tahun atas dunia ni dalam kelalaian,tak pernah nak ambik tahu tentang islam,
tak pernah praktikkan sunnah Rasulullah s.a.w dalam kehidupan :(.
kalaulah saya mati dalam kelalaian saya?dimanakah tempat tinggal saya di Akhirat? :(
A115

"Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) sahaja dengan tiada sebarang hikmat pada ciptaan itu? Dan kamu (menyangka pula) tidak akan dikembalikan kepada Kami?"


Ya Allah thabbatkanlah/tetapkanlah hati kami untuk sentiasa mencari redhaMu.

No comments:

Post a Comment