The Quran is an immense treasure meant to guide us through darkness like the stars guide travelers of the desert..

Sunday, May 27, 2012

dialogue syaitan

Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu, lalu Kami membentuk rupa kamu, kemudian Kami berfirman kepada malaikat-malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam", lalu mereka sujud melainkan Iblis, ia tidaklah termasuk dalam golongan yang sujud.
Allah berfirman: "Apakah penghalangnya yang menyekatmu daripada sujud ketika Aku perintahmu?" Iblis menjawab: "Aku lebih baik daripada Adam, Engkau (wahai Tuhan) jadikan daku dari api sedang dia Engkau jadikan dari tanah."
(''syndrome aku lebih baik dari dia''(sifat takabbur,'ujub)- penyakit hati yang sangat parah,dengan sifat inilah syaitan telah dikeluarkan dari syurga )

Allah berfirman: "Turunlah engkau dari Syurga ini, kerana tidak patut engkau berlaku sombong di dalamnya; oleh sebab itu keluarlah, sesungguhnya engkau dari golongan yang hina"
(walau hanya ada sebesar zarah sifat sombong dalam hati,sudah tidak layak untuk masuk syurga
kalau tilik balik..agak2 kalu kita still buat maksiat kita ni boleh di kategorikan orang yg sombong sbb kita tak nak dengar perintah Allah,perintah yang melarang melakukan segala laranganNya)

Iblis berkata: Berilah tempoh kepadaku hingga hari mereka dibangkitkan (hari kiamat)"
Allah berfirman: "Sesungguhnya engkau dari golongan yang diberi tempoh (ke suatu masa yang tertentu)
(see rahmat Allah sangat luas even setan ni sangat berdosa tapi Allah still mengabulkan permintaannya untuk extend hukuman sampai kiamat ..
boleh analogykan dalam kehidupan kita,even kita seringkali lalai dengan perintah Allah ada tak Allah terus bagi hukaman?xde kan..luas sangat rahmat Allah,Allah masih bagi peluang kepada hambaNya untk kembali kpdnya..ttp adakah kita mengambil peluang tersebut?)

Iblis berkata: "Oleh kerana Engkau (wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) demi sesungguhnya aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalanMu yang lurus;
"Kemudian aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur".
--;maksud (dalam tafsir ibnu kathir)
- dr hadapan mereka = melahirkan rasa ragu2 dgn hari akhirat,
- dr belakang = mementingkan dunia
-dr kanan = membuatkan keliru tentang agama
-dr kiri = menggoda untuk melakukan maksiat/dosa
(dia x cakap dari atas sbb rahmat Allah dtg dari atas)
(syaitan goda kita dr segenap penjuru supaya kita menjadi hamba yg tidak ''bersyukur'' - bersyukur meaning kita lakukan suruhan Allah dan tinggalkan laranganNya sbg tanda terima kasih pada ALLAH)

Allah berfirman: "Keluarlah engkau dari Syurga sebagai makhluk yang terhina serta terusir. Sesungguhnya sesiapa di antara mereka yang menurutmu, tetaplah aku akan memenuhi neraka jahanam dengan (golongan) kamu (yang derhaka) semuanya;
(lesson :kalu kita buat bnda yang Allah larang(buka aurat,derhaka ibubapa) maksudnya kita adalah pengikut setan dan pengikut setan balasannya adalah neraka!)

"Dan wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu di dalam Syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa sahaja kamu berdua sukai, dan janganlah kamu hampiri pokok ini, (jika kamu menghampirinya) maka akan menjadilah kamu dari orang-orang yang zalim"
Setelah itu maka Syaitan membisikkan (hasutan) kepada mereka berdua supaya (dapatlah) ia menampakkan kepada mereka akan aurat mereka yang (sekian lama) tertutup dari (pandangan) mereka, sambil ia berkata: "Tidaklah Tuhan kamu melarang kamu daripada (menghampiri) pokok ini, melainkan (kerana Ia tidak suka) kamu berdua menjadi malaikat atau menjadi dari orang-orang yang kekal (selama-lamanya di dalam Syurga)"
(lesson : setan menghasut dengan menampakkan indah dosa yg di lakukan)

Dan ia bersumpah kepada keduanya (dengan berkata): "Sesungguhnya aku adalah dari mereka yang memberi nasihat kepada kamu berdua"
Dengan sebab itu dapatlah ia menjatuhkan mereka berdua (ke dalam larangan) dengan tipu dayanya. Setelah mereka memakan (buah) pohon itu, terdedahlah kepada mereka berdua aurat masing-masing, dan mereka mulailah menutupnya dengan daun-daun (dari) Syurga. Serta Tuhan mereka menyeru mereka: "Bukankah Aku telah melarang kamu berdua dari pokok itu, dan Aku katakan kepada kamu, bahawa Syaitan itu adalah musuh kamu yang nyata?"
(lesson : aLLAH warning setan tu musuh kamu yg nyata! kalu degil sangat nk ikot sangat langkah setan..kita sendiri yang akan terima padahnya)

Mereka berdua merayu: "Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi".
(lesson : Allah ajarkan kpd nabi Adam doa untuk bertaubat , so pengajarannya even kita buat salah jangan putus asa untuk bertaubat dan cuba lagi untuk baiki kelemahan yang ada)

Allah berfirman: "Turunlah kamu semuanya, dengan keadaan setengah kamu menjadi musuh bagi setengahnya yang lain, dan bagi kamu disediakan tempat kediaman di bumi, dan juga diberi kesenangan hingga ke suatu ketika (mati)".
Allah berfirman lagi: "Di bumi itu kamu hidup dan situ juga kamu mati, dan daripadanya pula kamu akan dikeluarkan (dibangkitkan hidup semula pada hari kiamat)".
(lesson : tempat asal kita actually syurga, dunia ni hanyalah tempat persinggahan, dunia ni adalah alat untuk mencapat matlamat kita iaitu syurga , di dunia ini kita hidup untuk mengumpul bekalan kerana kelak kita akan mati dan dibangkitkan untuk di hitung amalan)

Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).
(pakaian taqwa maksudnya kalau kita takut kpd Allah dan azabNya sehingga kita menjauhkan diri dari dosa, Allah akan menutup kesalahn2 yng kita lakukan di hari perhitungan(akhirat)kelak)

Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh Syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari Syurga, sambil ia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka: aurat mereka (yang sebelum itu tertutup). Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan Syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman.
(lesson : Allah dah warning syaitan tu musuh kita yg nyata! syaitan itu licik! kita x nampak dia tapi dia nmpak kita!oleh itu jangan turuti mereka! sebagaimana dia telah memperdayakan datuk nenek kita dahulu seperti itu jugak dia akan menipu dan memperdayakan kita supaya kita tidak beriman kepada Allah,supaya kita malas untuk menuntut ilmu,supaya kita malas untuk beramal..etc..)
(Al-a'raf - ayat 11-27)

Sebahagian (dari umat manusia) diberi hidayah petunjuk oleh Allah (dengan diberi taufiq untuk beriman dan beramal soleh); dan sebahagian lagi (yang ingkar) berhaklah mereka ditimpa kesesatan (dengan pilihan mereka sendiri), kerana sesungguhnya mereka telah menjadikan Syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin (yang ditaati) selain Allah. Serta mereka pula menyangka, bahawa mereka berada dalam petunjuk hidayah. (Ala'raf 30)
Na'udzubillah ..tuntutlah ilmu supaya kita tidak di sesatkan oleh syaitan.supaya kita tahu mana jalan yg lurus mana jalan yg betul

No comments:

Post a Comment